LOPPU TORIPARKKIEPÄVARMUUDELLE

Kaupunki ei tee päätöstä sijoittaa omaa lainarahaansa toriparkin rakentamiseen löyhien yksityistä rahoitusosuutta koskevien lupausten perusteella. Näin lienee tulkittavissa kaupungin johtavien virkamiesten tiistaina 4.2. ilmaisema kanta (HäSa 5.2.).  Kaupunkirakennejohtaja Tarja Majurin mukaan voi viedä jopa 5-10 vuotta ennen kuin löyhistä lupauksista on päästy puolta toriparkin rakentamisinvestointia kattavaan varmaan sitoumukseen.

Suuri osa kaupunginvaltuutetuista ja kaupunkilaisista on sitä mieltä, ettei kaupungin omaa ja kaupungin täysin omistaman pysäköintiyhtiön lainarahaa pitäisi sitoa riskihankkeeseen lainkaan eikä ainakaan arvioitua yli 30 miljoonaa euroa. Emme voi tietää, olisiko enemmistö kuntavaaleissa 2021, 2025 tai 2029 valituista valtuutetuista valmis tuohon sitoumukseen tuolloisella hintatasolla, tuolloisilla keskustan kehittämisen näkemyksillä ja tuolloisessa kaupungin taloustilanteessa?

Kaupungin johto haluaa sitoa nykyisen kaupunginvaltuuston toriparkin yksinomaan kaupungille koituvien suunnittelun, konsulttipalvelujen ostamisen ja kaavoituksen kustannuksiin. Näin myös tulevia valtuustoja painostetaan tulevaan investointipäätökseen. Tuolloin perusteluna lienee: ”Ettei suunnittelu ja kaavoitus mene hukkaan eikä kaupungin maine yhteistyökumppanina romahda kiinteistönomistajille annettujen ei-sitovien lupausten pettäjänä”.

Torin ympäristön asukkaille ja yrittäjille tai sellaiseksi ryhtymistä harkitseville nyt linjattu ratkaisuehdotus merkitsisi 5-10 vuoden odotteluajan ja 2-4 vuoden rakentamisajan kestävää epävarmuutta. Toriparkin puolustajat ovat kertoneet tarinoita esimerkiksi Lahden investointibuumista toriparkin rakentamisen seurauksena. Kysehän on siitä, että epävarmuus estää investointipäätöksiä riskien kasvaessa. Kun tilanne varmistuu, investointipäätöksiä syntyy helpommin. 

Hämeenlinnassa torin ympäristön tilanne varmistuu nopeasti, jos päätetään luopua toriparkin valmistelusta. Jos päätetään jatkaa, jatketaan epävarmuutta ties kuinka pitkään.

Syitä toriparkin hylkäämiselle riittää. Suunnittelu- ja kaavoitusrahat tarvitaan enemmin koulujen ja muiden palvelukiinteistöjen investointiin. Yksityisautokeskeinen kaupunkikehitys pitää vaihtaa joukkoliikenne-, pyöräily- ja kävelykeskeiseen ja hiilineutraaliin kaupunkikehitykseen. Resursseja pitää suunnata myös muiden kantakaupungin osien ja pitäjien kehittämiseen. Keskustan ainutlaatuiset historialliset ja luonnonläheiset arvot pitää turvata.

Harkitessasi vastausta toriparkin kaupunkilaisille osoitettavassa kyselyssä mieti haluatko vihdoin lopettaa toriparkkia koskevan epävarmuuden ja siitä aiheutuvan keskustan näivettämisen.

Juhani Lehto

professori, kaupunginvaltuutettu (vas.)

Julkaistu Hämeen Sanomissa 7.2.2020

Kommentointi on suljettu.

css.php